Geplaatst op: 15-03-2017

merida rijdt: mtb ameland xtreme

In deze nieuwe rubriek delen we onze ervaringen over mooie mountainbike of racefiets toertochten waaraan we hebben deelgenomen. Dit om jou te inspireren en je te laten zien hoe wij de tocht hebben beleefd. Wie weet sta jij na het lezen van onze ervaringen de volgende editie zelf aan de start van een tocht!

Het is vrijdagavond half acht, ik rijd met m’n fiets de boot op en ik ben niet alleen. Er is wat te doen op Ameland dit weekend. Het is de laatste boot van de dag en ik denk dat zeker 70% van de reizigers een mountainbike mee heeft. Het is duidelijk, Ameland wordt voor een weekend omgetoverd tot mountainbike eiland. Het is alweer de 8ste editie van MTB Ameland, een evenement wat op zaterdag een groot aantal wedstrijdrijders ontvangt en op zondag zo’n 1500 enthousiaste mountainbikers aan de start ziet van een van de toertochten. Voor elk niveau is er een uitdaging te vinden. De toertochten hebben een lengte van 15, 30, 60 of 90km. De dorpen Nes en Hollum vormen de thuisbasis voor het evenement. Dit zijn dan ook de twee startlocaties van de toertochten. De wedstrijden worden gestart vanuit Hollum. Na een gezellige boottocht stap ik op de fiets richting het vakantiehuisje.

Aangezien ik geen wedstrijdambities heb voelt de zaterdag ook echt aan als vakantie. Wanneer je op een eiland bent komt dit gevoel al snel opzetten, zeker wanneer de weergoden meewerken en zorgen voor een stralende zon. Om alvast in de stemming te komen zijn we op de zaterdag even gaan kijken bij het NK strandrace, waar Ronan van Zandbeek als winnaar over de streep kwam na een spannende race. Wanneer de kopgroep op het strand voorbij komt weet ik een ding zeker, de snelheid die zij rijden zal ik morgen zeker weten niet bereiken als ik over hetzelfde strand rijd.

Na een goede nachtrust sta ik zondag vol goede moed op. Een stevig ontbijt geeft me energie voor de lange tocht die gaat komen. Ik heb me ingeschreven voor de Ameland Xtreme, de toertocht van 90km. Net als vorig jaar rijd ik hem samen met mijn vader, een mooie dag samen in het zadel dus! Net als zaterdag is het vandaag prachtig weer, voor eiland begrippen waait er een zachte wind. Deze wind zorgt echter alsnog voor een aardige weerstand als je hem tegen hebt zullen we later ervaren. Op weg naar de start zien we veel mensen richting Nes rijden, een andere startlocatie van de tocht. Het leuke is dat het niet uit maakt waar je start, je kunt zelf kiezen welk deel van de route je eerst wilt pakken. Wij starten, samen met voormalig wielrenner Johnny Hoogerland, vanuit Hollum. Hiervandaan kunnen we warm worden over een stukje asfalt. Wanneer we bij de dijk komen steken we deze over om direct het strand op te gaan. Aanpoten dus! Het strand is wel eens harder geweest maar het is gelukkig goed te berijden. Na een kilometer of 6 mogen we (gelukkig) het strand weer af en schieten we de duinen in. Op naar een stukje fietsplezier! Wat is het hier fantastisch rijden, we zijn veel aan het draaien, keren, klimmen en dalen. Vanuit de duinen komen we in het bos waar een aantal mooie singletracks liggen. Deze kilometers vliegen dan ook voorbij en geven veel voldoening. We zijn hier niet voor niets!

Na het bos rijden we door de duinen terug naar de kust om het strand op te gaan. De wind komt van voren dus het is flink trappen. We kunnen in een groepje van vier mooi kop over kop rijden waardoor we vlot kunnen rijden. Wanneer er vervolgens een snellere groep voorbij komt proberen we aan te pikken maar na een kilometer of 4 blijkt dit tempo echt te hoog. Het blijkt wel, op het strand rijden is niet voor iedereen weggelegd. Na een kilometer of 9 á 10 op het strand hebben we het langste stuk strand van de dag gehad en gaan we weer de duinen in. Hier komen we al snel de snelle groep die ons net voorbij ging tegen. Het is duidelijk te zien waar ieder z’n kwaliteiten liggen. We slingeren een aantal kilometers door mooi duingebied om daarna even op adem te komen bij de eerste stop in Nes. Hier hangt een gezellige sfeer en de stop is goed verzorgd, we zullen niets te kort komen en tanken dan ook wat energie bij!

Wanneer we bij de stop vertrekken volgt er een deel wat in mijn ogen wat minder spannend is. We maken veel kilometers langs weilanden  en het blijft redelijk vlak. Op het moment dat ik het bijna zat ben draaien we de duinen in voor wat speelplezier! We rijden vervolgens via het fietspad richting Het Oerd, het oostelijke deel van het eiland. Hier volgt nog de uitdagende korte klim naar de Oerder Blinkert. Dit blijkt een uitzichtpunt te zijn waar veel fietsers worden aangemoedigd tijdens hun klim! Er heerst dan ook een gezellige sfeer. Het Oerd is een prachtig gebied op Ameland en het is fantastisch dat we hier op de mountainbike doorheen mogen op deze dag. Na dit mooie stukje natuur draaien we voor de laatste keer vandaag het strand op. Deze keer met wind mee dus tempo maken is geen probleem! Zijn we dan toch goede strandrijders? Ik blijf het hopen…

Na ruim 60km komen we wederom bij de stop in Nes uit, waar de bouillon en de kruidkoek nóg beter smaken dan 30km geleden. Met nieuwe energie vertrekken we voor het laatste deel van de route. Direct na het rustpunt worden we getrakteerd op een prachtig stuk bos en duingebied. We gaan door een gebied waar we het pad delen met koeien die alle ruimte hebben om te grazen. Ondertussen genieten we van fraaie vergezichten. Aan natuurschoon geen gebrek op Ameland! We rijden een paar lussen langs het vliegveld waar we een aantal vliegtuigen spotten en draaien vervolgens nog een stukje het bos in. Hier geeft de teller zo’n 85km aan, we zijn er bijna! De laatste kilometers komen we zonder problemen door en met een grote lach op ons gezicht passeren we de finish. Hier kunnen we direct de fiets even afspuiten zodat die weer schoon mee naar huis kan. Afsluiten doen we natuurlijk op een terras aan zee, hier smaakt het verdiende biertje extra lekker!

We hebben erg genoten van deze prachtige tocht. De organisatie is perfect en de route is zeer goed uitgezet. Het goede weer was natuurlijk een geluk, maar dat moet je soms gewoon hebben! Het was een heerlijk mountainbikeweekend. Ameland ademt mountainbiken tijdens dit weekend, en dat is erg mooi om te zien! De organisatie heeft goed laten zien dat mountainbiken en mooie natuur heel goed samengaan. De tocht is een aanrader voor iedereen die dit graag combineert. Daarnaast is het een erg mooie combi tussen verschillende facetten van het mountainbiken. Van uitdagende en leuke singletracks door bos en duin, tot gewoon doortrappen langs de weilanden en het juiste spoor kiezen op het strand. De tocht heeft het allemaal!

Meer informatie: www.mtbameland.nl

Fiets
Ik heb de Ameland Xtreme gereden op de Merida Ninety-Six. Gezien de lange afstand heb ik bewust gekozen om te starten op deze full-suspension fiets. De achterdemper zorgt voor extra comfort zodat ik het net even wat langer volhoud. Daarnaast had ik alle controle in een aantal leuke afdalingen, waar ik net wat harder naar beneden kon dan op een hardtail. Op de vlakke stukken en in wat steilere klimmen kon ik de achterdemper blokkeren, waardoor ik geen energie verloor bij het trappen. Dit zorgde er voor dat de Ninety-Six mijn ideale metgezel was voor deze tocht !

Merida Benelux M.O.R.E. BIKE

Volg Merida

Inschrijven Nieuwsbrief

MERIDA MORE BIKE

Aan verandering onderhevig; vanwege continue ontwikkeling behoudt Merida zich het recht voor om een of alle specificatie(s) en/of prijzen te wijzigen zonder voorafgaande kennisgeving.

Merida Benelux accepteert de volgende betaalwijzen
Informatie over cookies

Cookies zijn belangrijk voor een goede werking van Merida.nl. Om uw gebruikerservaring te verbeteren, gebruiken wij cookies om de aanmeldgegevens te onthouden en een veilige aanmelding te bieden, statistische gegevens te verzamelen om de functionaliteit van de site te optimaliseren en inhoud te bieden die is afgestemd op uw interesses. Klik op accepteren om cookies te accepteren en deze melding niet meer weer te geven, of klik op instellingen voor een gedetailleerde beschrijving van de soorten cookies en te kiezen of u deze cookies wilt accepteren tijdens een bezoek aan onze site.

Vergelijk fietsen (0 van 6)