Geplaatst op: 17-03-2017

Merida racefiets kopen

Het belangrijkste waar je op moet letten bij het kopen van een nieuwe Merida wielrenfiets is natuurlijk de framemaat. Niets zo vervelend als niet lekker kunnen fietsen omdat je fiets te groot of te klein is. Aan de hand van onderstaande tabel en formule kan je makkelijk zelf de juiste framehoogte bepalen. Je kan je natuurlijk ook laten adviseren of opmeten door een van onze dealers.

framemaat bepalen merida racefiets


Racefiets met aluminium of carbon frame?

Het grootste verschil wat er tussen verschillende Merida racefietsen kan zitten is het materiaal waar het frame van gemaakt is. Bij de eenvoudigere modellen worden de frames gemaakt van aluminium. Vanaf het middensegment worden er veelal frames van carbon gebruikt. Van de fietsen met aluminium frames zijn de voorvorken wel hoofdzakelijk van carbon.

Het voordeel van aluminium is dat het super goede prestaties biedt voor een lagere prijs. Aluminium is namelijk een degelijk en stijf materiaal wat niet te zwaar is. Carbon heeft niet alleen als voordeel dat het lichter is dan aluminium. 

Het grote voordeel is dat een frame van carbon zo is ontwikkeld dat de stijfheid op de juiste plaatsen zit voor goede prestaties en er tegelijkertijd comfort verhogende eigenschappen worden aangebracht op de plekken waar het kan. De hogere stijfheid merk je vooral dat wanneer je aanzet de energie direct wordt omgezet in voorwaartse snelheid en ook het stuurgedrag is stukken beter.

Kortom: Een racefiets met een aluminium frame biedt een goede prijs – prestatie verhouding. Ben je echter opzoek naar een meer prestatie gerichte en/of comfortabelere racefiets, kies dan voor een wielrenfiets met carbon frame. Carbon is dus zeker niet enkel voor wedstrijdrijders.

Bekijk de racefietsen met aluminium frames of racefietsen met carbon frames


Afmontage Merida racefietsen

Naast het materiaal van het frame zit er verschil in de afmontage van de racefietsen. Denk hierbij aan de onderelen voor de aandrijving (o.a. ketting, tandwielen, derailleurs en crankstel) en de remmen (later meer over velg- of schijfremmen). Het bekendste merk op dit gebied is Shimano. Als het om crankstellen gaat zie je ook vaak de merken FSA of Rotor op de Merida racefietsen terugkomen.

Het verschil tussen duurdere en goedkopere groepen zit hem in de snelheid en nauwkeurigheid van het schakelen, afwerking, gewicht en de gevoelifheid voor slijtage. Dit ga je vooral merken wanneer je je fiets intensiever gaat gebruiken. Hieronder kort de verschillen tussen de groepen:

 

 

Shimano Dura Ace: De top groep van Shimano. Ook verkrijgbaar in mechanische of electronische (Di2) uitvoering. Schakelt erg direct en alle onderdelen zijn licht van gewicht.

Shimano Ultegra: Doet wat prestaties betreft weinig onder voor Dura Ace. Ultegra onderdelen zijn voornamelijk iets minder licht dan de Dura Ace variant. Perfect voor veeleisende fietsers die geen concessies willen doen op het gebied van prestaties. Ook in Di2 variant leverbaar.

Shimano 105: De perfecte mix van een goede prijs en prestaties. Vooral onder zware belasting zal je merken dat Ultegra net wat sneller en soepeler van versnelling wisselt. Nog altijd meer dan goed genoeg voor een sportieve recreant.

Shimano Tiagra: Een degelijke en betrouwbare groep voor recreanten. Weer net iets zwaarder dan 105. De onderdelen zijn nog altijd van goede kwaliteit en gaan lang mee.

Shimano Sora: Een prima keuze voor de echte beginners. Een Sora groep doet wat het moet doen, maar wanneer je vaak in slechter weer fietst zal je merken dat de prestaties sneller minder worden als gevolg van slijtage dan bij Tiagra of 105.

Shimano Claris: De groep voor de echte instapmodellen. Ook de Claris groep doet wat het moet doen. Maar ook hier geldt weer dat de prestaties eerder onderhevig zijn aan slijtage die de werking minder maakt. Prima voor je eerste racefiets of voor wanneer je slechts zo nu en dan fietst. 


 

 

Racefiets met velg- of schijfremmen?

Sinds de komst van carbon frames zijn de schijfremmen de grootste ontwikkeling in het wielrennen. In de wedstrijdsport zijn de meningen er nog over verdeeld, maar voor de fietser die in meer of mindere mate fanatiek fietst hebben schijfremmen vooral voordelen ten opzichte van de traditionele velgremmen.

Schijfremmen zijn er in twee soorten; mechanische- en hydraulische schijfremmen. Mechanische schijfremmen worden net als de traditionele velgrem bedient met een kabel. Dit zijn doorgaans de instapmodellen. De betere schijfremmen zijn de hydraulische schijfremmen. Deze werken met leidingen gevuld met olie en zuigers die de remblokken op de remschijf duwen.

Beide typen schijfremmen hebben als voordeel dat de remprestaties niet beïnvloed worden door het weer. Ook in slecht weer blijven de remmen goed presteren. Hydraulische schijfremmen hebben als bijkomende voordelen dat ze (nog) krachtiger remmen en beter te doseren zijn. Ook is het voordeel van schijfremmen dat je bij lange afdalingen geen kans hebt op een oververhitte velg.

Al met al heeft een schijfrem enkel voordelen. Je kunt in alle weersomstandigheden beter remmen dan met velgremmen, je remweg is korter en je hoeft bij lange afdalingen niet bang te zijn voor oververhitting van je velg.

Bekijk alle racefietsen met schijfremmen of alle racefietsen met velgremmen


Lichtgewicht racefiets of aero-racer?

Het verschil tussen een lichtgewicht – of aerodynamische racefiets zit hem in het design en is deels dus ook een kwestie van smaak. Ook de aerodynamische Reacto’s zijn licht genoeg om mee te klimmen.

De lichtgewicht Scultura modellen hebben een traditioneel frame van aluminium of carbon. Uiteraard is er bij deze modellen ook wel aandacht besteed aan de aerodynamica, maar de nadruk licht op een laag gewicht.

De Merida Reacto is een fiets die puur ontwikkeld is met een zo laag mogelijke luchtweerstand als doel. Alles is er aan gedaan om je energie zo optimaal mogelijk om te zetten in snelheid.

Bekijk alle Merida racefietsen en maak je keuze!

 

Merida Scultura: Lichtgewicht

merida scultura racefiets

Merida Reacto: Aerodynamisch

merida reacto racefietse